Monday, January 31, 2011

Permainan Yang Tiada Kesungguhan

Terengganu memulakan cabaran awal dalam saingan musim baru Liga Super dengan hanya mengutip satu mata setelah mengikat Sabah dengan keputusan seri 0-0 di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, kelmarin.

Buat kali pertama setelah kira-kira tiga dekad perlawanan diadakan pada sebelah petang, skuad negeri tampil dalam kesamaran apabila gagal untuk melakar kemenangan dalam perlawanan sulung.

Ia memberi gambaran tidak menyenangkan tentang kemungkinan skuad penyu sukar merangkak jauh dan mendongak tinggi musim ini, pada ketika penyokong begitu mengimpikan kedudukan lebih baik berbanding di tangga ketiga musim lalu.

Mujur pasukan pelawat turut gagal mengambil kesempatan daripada rentak hambar tuan rumah dengan kesukaran menembusi barisan pertahanan di padang yang tidak begitu sempurna itu.

Beraksi dalam keadaan gugup, tiada tendangan ke arah gol sehingga pada minit ke-28 apabila penyandang kasut emas, Ashaari Shamsuddin yang dikawal ketat menendang lemah untuk dikutip mudah oleh penjaga gol, Azizon Kadir.

Keadaan berubah sedikit dengan aksi lebih bertenaga pada babak kedua apabila Reshafiq Alwi dan Ismail Faruqi Ashari mula menguasai pergerakan di bahagian tengah.

Namun, perubahan itu masih belum cukup memberi impak, biarpun tuan rumah mempamerkan aksi lebih menarik pada lewat permainan.

Terengganu mempunyai peluang untuk berada di depan pada minit ke-77, tetapi rembatan Reshafiq tersasar dan peluang terbaik diperoleh menerusi ketua pasukan, Marzuki Yusof pada minit ke-87 tetapi tandukannya melepasi gawang.

Bermain tanpa penyerang Manaf Mamat yang mengalami kecederaan lutut, mungkin menjadi salah satu alasan mengapa serangan kurang bertenaga selain terlalu mengejarkan kemenangan.

Pengurus pasukan, Datuk Che Mat Jusoh mengakui pemainnya hilang fokus sehingga menampilkan persembahan yang tidak berada pada tahap sepatutnya.

No comments:

Post a Comment