Monday, June 13, 2011

Perang Lorat Pantai Timur

Terengganu akhirnya berjaya menamatkan penantian lebih sedekad apabila berjaya bergelar juara Piala FA 2011 selepas menundukkan pasukan jiran, Kelantan 2-1 di Stadium Nasional, Bukit Jalil, malam Sabtu lalu.
Pengorbanan penyokong pasukan itu yang terpaksa mengharungi perjalanan hampir lapan jam dari Terengganu ke Kuala Lumpur, berbaloi apabila pasukan kesayangan mereka muncul juara walaupun pada satu ketika, impian itu hampir lebur apabila pasukan tetangga itu berjaya mendapatkan gol pendahuluan.

Selain perlawanan yang menghiburkan oleh kedua-dua pasukan pada malam itu, ada sesuatu yang menarik yang mungkin tidak ramai yang sedar mengenainya iaitu penggunaan dialek atau loghat percakapan oleh kedua-dua penyokong pasukan.

Ia bermula sejak jam 5 petang di luar stadium apabila penyokong yang baru tiba terus bersorak dan menyanyi lagu rakyat negeri masing-masing. Penyokong Terengganu yang sering melaungkan ‘Peteh Terengganu Peteh’ dan menyanyi lagu rakyat seperti lagu Jong-Jong Inai dan Watimang Landok. Suasana mula gamat apabila bermulanya detik sepak mula perlawanan akhir itu dengan penyokong Terengganu mula melaungkan kata-kata seperti ‘Terengganu nelang lening (Terengganu hebat sekarang), Kelatang dok rok cetong (Kelantan bukan hebat sangat), guane gamok pasukan kita? (macam mana pasukan kita) dan Tranung nok bahang blake piala tahung ning (Terengganu nak dapatkan semua piala tahun ini).

Penggunaan dialek berubah agak kasar ketika kedua-dua pasukan sering berbalas serangan dan hampir menjaringkan gol... ramai penyokong Terengganu meluahkan perkataan seperti ‘celakak’ (celaka); ‘bodo ketok’ (bodoh sangat); ‘lagu tu pung dok gol’ (macam itu pun tidak boleh gol) dan ‘dok tahu starang guanne dok bulih masuk tuh’ (tak tahu macam mana tidak boleh jaringkan gol) dan ‘paler colok’ (tandukan yang tidak menepati sasaran). Penonton juga dilihat turut mencarut dan memaki hamun pengadil kerana tidak puas hati dengan tindakannya yang memberi sepakan percuma kepada pihak lawan dan melayangkan kad kuning kepada pemain kesayangan mereka.

Antara ungkapan yang diluahkan mereka adalah ‘menatang anak harang’ (binatang anak haram); dan mung nok kena enjja ke pengadil? (kau nak kena terajang ke pengadil?) Terdapat juga penggunaan dialek yang memberi kesan positif kepada pemain Terengganu terutama selepas jaringan penyamaan dan kemenangan pasukan itu. Antara kata pemberi semangat ialah ‘jeng doh Kelatang tuh’ (moral pemain Kelantan sudah turun), wei sutir lagi boh (jaringkan satu gol lagi), bahang piala doh kite malang nih (Kita akan dapat piala malam ini) dan Kelatang bulih balik kapung doh (Kelantan sudah boleh balik). Sebaik saja wisel penamat ditiup, penyokong Terengganu akhirnya bergembira dan ada yang sujud syukur kerana menjadi juara.

No comments:

Post a Comment