Saturday, January 7, 2012

Azzudin Tandatangan surat Tanpa Baca?

“MAAF, kami mengakui melakukan kesilapan.”

Itu respons Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad (gambar) berhubung kesilapan terhadap surat pekeliling yang dihantar kepada Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) pada 23 Disember lalu.

Dalam surat pekeliling tersebut, PBSNT mendapat ‘keistimewaan’ untuk mendaftar pemain import baharu selewat-lewatnya pada 9 Januari ini.Justeru PBSNT mempergunakan sepenuhnya 'keistimewaan' tersebut dengan merombak perancangan asal pemain import dan menarik balik pendaftaran Mohamadu Sua Mareh dari Gambia.

Selepas berjaya mendapatkan dua tonggak import baharu iaitu Francis Forkey Doe dan Erison Da Silva Santos Carniet yang diumumkan oleh Presiden PBSNT, Datuk Che Mat Jusoh pada 4 Januari lalu namun 'awang import' tersebut hanya disahkan layak beraksi pada Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) sahaja.

Azzuddin memberitahu meskipun kesilapan teknikal itu amat dikesali tetapi ia tidak bermakna status kedua-dua pemain import tersebut dibenarkan beraksi di Liga Malaysia (Liga M)“Saya ingin memohon maaf atas kesilapan teknikal kami terhadap surat pekeliling itu.“Saya telah menjelas perkara sebenarnya kepada Presiden PBSNT, Datuk Che Mat pada pagi ini (semalam) dan segala-galanya sudah selesai.

“Tetapi, status kedua-dua pemain import tersebut hanya layak untuk bertanding pada Piala AFC sahaja, bukan di Liga M.“Jesteru, Terengganu boleh melengkapkan perpindahan pada 9 April depan (terhadap kedua-dua pemain import ini) dan sekali lagi, FAM amat kesal dengan insiden ini serta akan lebih berhati-hati di masa akan datang,” katanya kepada Kosmo! semalam.

Kosmo! semalam melaporkan kontroversi baharu yang melanda PBSNT ekoran kehadiran surat pekeliling daripada FAM bertarikh 23 Disember itu.Dalam surat berkenaan, FAM menyatakan syarat-syarat pemain asing untuk pasukan Kelantan dan Terengganu yang akan bermain dalam Liga Malaysia (Liga M) 2012 dengan skuad Penyu diberi tempoh pendaftaran sehingga 9 Januari ini.

Meskipun kekeliruan itu sudah terjawab namun selaku naib juara Liga Super musim ini, ketiadaan pemain import ini nyata mengundang keresahan buat penyokong setia Sang Penyu.Terengganu yang juga juara Piala FA bagaimana pun masih memilik ‘permata’ tempatan seperti Abdul Hadi Yahya, Adul Manaf Mamat dan Joseph Kalang Tie yang dijangka mampu memberikan tentangan sengit kepada pasukan-pasukan lain.

No comments:

Post a Comment