Friday, April 27, 2012

Hadiah untuk penyokong PETEH

DOE (kiri) meledak hatrik pada aksi menentang kelab Vietnam dalam saingan Piala AFC di Kuala Terengganu semalam.

TERENGGANU tampil menyahut cabaran untuk membuktikan bahawa mereka memiliki kekuatan yang harus dihormati lawan.

Kelmarin, skuad bimbingan Mat Zan Mat Aris itu berpesta gol ketika menewaskan kelab Vietnam, Song Lam Nghe An 6-2 pada saingan Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu.

Lebih membanggakan, kemenangan besar itu turut menutup mulut pengkritik, termasuk segelintir penyokong yang sebelum ini lantang mempersoal- kan kredibiliti Sang Penyu.

Justeru, kejayaan meraih tiga mata penuh disusuli kemaraan ke pusingan kedua Piala AFC daripada Kumpulan F, dianggap sebagai hadiah terbaik buat para penyokong setia Terengganu yang sentiasa berdiri teguh di bela- kang pasukan itu.

Bagi Mat Zan, beliau mengakui sedi- kit tertekan dengan gelombang kema- rahan yang dicetuskan segelintir penyokong, namun tetap dengan pendi- rian untuk membawa pasukan itu ke puncak kegemilangan.

“Apa yang saya difahamkan, ada kumpulan penyokong yang memboikot perlawanan malam ini (kelmarin) dengan berkumpul di luar stadium.

“Tindakan mereka ini mungkin sebagai tanda protes terhadap prestasi pasukan tetapi para pemain telah membuktikan yang mereka mampu tampil hebat untuk mencatat kemena- ngan besar.

“Jadi, saya perlu memberi kredit ke- pada para pemain yang telah menebus kekecewaan kami dengan kejayaan mara ke pusingan kedua,” jelas Mat Zan kepada Kosmo! semalam.

Mengulas mengenai perlawanan kelmarin, Mat Zan turut memuji taktikal pasukannya yang banyak mencipta ruang sehingga memudahkan pemain serangan menjaringkan gol.

“Kita boleh kawal bahagian tengah dan buat hantaran-hantaran pendek yang banyak menyumbang kepada jaringan,” jelasnya.

Pada perlawanan Kumpulan F itu, penyerang sensasi Terengganu, Francis Forkey Doe muncul wira pasukan apabila meledak hatrik, manakala tiga lagi gol masing-masing disumbangkan Ashaari Shamsudin, Abdul Hadi Yahya dan Joseph Kalang Tie.

Dengan kemenangan itu, Terengga- nu kini menduduki tangga kedua Kumpulan F dengan sembilan mata, ketinggalan satu mata di belakang Kit- chee ketika saingan masih berbaki satu perlawanan.

Song Lam pula kekal di tangga tercorot dengan empat mata, manakala Tampines Rovers di tangga ketiga dengan lima mata.

Dua pasukan teratas setiap kumpu- lan layak ke pusingan kedua.

No comments:

Post a Comment