Tuesday, April 17, 2012

Terengganu Perlu Menang



Mat Zan enggan tekan butang panik
MENAFIKAN kemenangan berharga Terengganu menentang Negeri Sembilan dalam perlawanan terakhir sai­ngan pertama Liga Super Sabtu lalu hadir secara percuma, pengendalinya, Mat Zan Mat Aris sebaliknya berkeras ia hasil usaha pemain yang berjaya mengucar kacirkan pertahanan pihak lawan.
Mengakui kesilapan pemain lawan, S Kunanlan yang menjaringkan gol sendiri pada minit ke-66 memberi tiga mata penuh buat pasukannya, Mat Zan bagaimanapun tetap berpuas hati dengan corak permainan yang dipamerkan oleh skuad Penyu.
“Apapun yang berlaku, tiga mata sudah sah menjadi milik kita. Malah berdasarkan keseluruhan perlawanan, pemain ternyata menjalankan tanggungjawab masing-masing dengan baik terutama di posisi serangan dan barisan­ pertahanan apabila berjaya mengekang kemaraan pihak lawan,” katanya.
Enggan terburu-buru menekan butang panik meskipun dilihat berada dalam situasi tertekan berikutan jadual perlawanan padat, Mat Zan tetap bersikap realistik dan yakin pasukannya masih lagi berada di landasan betul.
Optimis untuk menampilkan karektor dan strategi permainan berbeza dalam saingan kedua liga menentang lawan sama di Stadium Paroi hari ini, Mat Zan berharap anak buahnya mampu membawa pulang mata dalam usaha mempertahankan kedudukan dan juga maruah pasukan.
“Perubahan taktikal mahupun strategi hanyalah di atas kertas. Oleh itu pemain perlu merencanakannya mengikut kesesuaian berdasarkan pe­ra­­nan­­ masing-masing. Tidak guna formasi mahupun strategi yang mantap jika pemain gagal merealisasikannya,” katanya yang menafikan kegagalan Terengganu sebelum ini disebabkan kelemahan taktikal.
Mengikut rekod, Negeri Sembilan berjaya memenangi dua perlawanan dalam lima pertemuan sebelum ini. Manakala Terengganu hanya memenangi satu perlawan dan selebihnya kedua-dua pasukan hanya mampu mencatat keputusan seri.

No comments:

Post a Comment