Thursday, February 3, 2011

Tewas Kerana Ketiadaan Syamsuri


Sebaliknya, pasukan penuh kontroversi yang diperkuatkan dengan penampilan Indra Putra Mahyuddin, Nor Farhan Muhammad dan Azizi Matt Rose itu masih gagal merekodkan sebarang kemenangan selepas melalui dua perlawanan awal.

Bermula garang dengan mengikat bekas juara Piala Malaysia, Kedah dengan seri tanpa jaringan di Alor Setar minggu lalu, anak buah Yunus Alif itu kembali longlai apabila mudah diratah Negeri Sembilan dengan kekalahan 1-3 di Paroi kelmarin.

Kekalahan itu sekali gus menimbulkan persoalan mengenai tahap kemampuan sebenar pasukan T-Team yang sebelum ini dicanang sebagai antara pasukan yang perlu diberi perhatian untuk kempen Liga Super.

Namun, Yunus yang tampil selaku pengendali baru T-Team musim ini tetap tenang dengan situasi yang menimpa pasukannya sambil menyifatkan semua itu sebagai perkara biasa dalam bola sepak.

"Mungkin ada pihak yang mula mempersoalkan kemampuan kami, tetapi saya tidak perlu panik. Saya tahu kemampuan pasukan ini dan hanya perlu menunggu masa untuk melihat hasilnya.

"Lagipun, pasukan ini dibentuk daripada kombinasi beberapa pemain terbaik dan sudah pasti kami memerlukan masa untuk menjadi sebuah pasukan terbaik pada perlawanan bertaraf tinggi seperti Liga Super," katanya kepada Kosmo! semalam.

Yunus juga menjelaskan dua perlawanan awal yang dilalui sebelum ini tidak boleh dijadikan kayu pengukur untuk menilai keberkesanan sebenar pasukannya sepanjang musim ini.

Malah katanya, kehadiran beberapa pemain hebat seperti Indra dan Nor Farhan juga bukanlah tiket untuk mereka meraih kemenangan mudah ketika berdepan pasukan gergasi seperti Kedah dan Negeri Sembilan.

"Bola sepak adalah sukan berpasukan dan saya tidak mahu kekuatan pasukan ini dilihat hanya kepada kelebihan beberapa pemain sahaja," ujarnya lagi.

Mengulas mengenai impak yang telah diberikan bekas trio Kelantan itu, Yunus menganggap persoalan itu masih terlalu awal untuk disimpulkan.

Namun katanya, Indra, Nor Farhan dan Azizi tetap memiliki kelebihan tersendiri dan telah memberi sumbangan besar kepada pasukan dalam dua perlawanan awal sebelum ini.

"Apa yang ingin saya katakan ialah kami perlukan sekurang-kurangnya empat atau lima perlawanan lagi sebelum meletup sebagai sebuah pasukan dengan kekuatan sebenar," katanya.

Dalam pada itu, Yunus mengakui ketiadaan penjaga gol utama, Syamsuri Mustafa dalam dua perlawanan awal musim ini telah memberi kesan ketara kepada pasukannya.

"Buat masa ini kami perlu menggunakan khidmat penjaga gol muda, Ismail Abdul Rahman untuk menjaga gawang T-Team ekoran kecederaan yang menimpa Syamsuri.

"Selain itu, faktor keletihan kerana perlu beraksi di gelanggang lawan ekoran masalah teknikal pada stadium di Kuala Terengganu turut memberi kesan kepada tahap kecergasan pemain," jelasnya

No comments:

Post a Comment