Sunday, March 18, 2012

Terengganu Mengamuk

TERENGGANU mempamerkan permainan kelas tersendiri apabila membelasah Sabah 6-3 pada aksi Liga Super semalam yang turut menyaksikan penyerang import skuad Penyu, Francis Forkey Doe meledak hatrik pertamanya musim ini.


Turun selaku tuan rumah pada perlawanan di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu, skuad kendalian Mat Zan Mat Aris itu jelas bertenaga apabila meledak tiga gol awal pada babak per- tama hanya dalam tempoh 13 minit.


Namun, semangat juang Sabah yang dihimpit sorakan padu penyokong tuan rumah tetap terserlah apabila berjaya memberi tekanan kepada Terengganu, terutamanya pada awal babak kedua.


Pada aksi semalam, Ashaari Shamsuddin terlebih dahulu membuka tirai jaringan buat Terengganu pada minit keempat menerusi satu sepakan sudut yang dilakukan Ismail Faruqi.
Lima minit kemudian, tuan rumah terus mengganas, kali ini menerusi rembatan kencang Doe selepas bijak menyambar hanta- ran Mazlizam Muhamad dari luar kotak penalti.


Pada minit ke-13, penyerang import dari Liberia itu terus menemui sentuhan pemus- nahnya untuk gol ketiga Terengganu yang juga gol kedua peribadinya pada perlawa- nan tersebut.
Pasukan pelawat yang tersentak dengan tiga gol awal tuan rumah kembali mengatur rentak dan berjaya memperoleh gol pertama menerusi bekas pemain kebangsaan, Zainizam Marjan pada minit ke-33.


Namun, Abdul Manaf Mamat kembali me- lebarkan kedudukan dengan gol keempat Terengganu pada minit ke-42 sebelum bintang import Sabah, Brandan Gan meletakkan skuad Badak itu kembali bernyawa dengan gol kedua seminit sebelum babak pertama berakhir.


Bersambung babak kedua, Sabah terus mengasak kubu pertahanan tuan rumah dan berjaya merapatkan defisit gol kepada 3-4 menerusi jaringan Rozaimi Abd. Rahman pada minit ke-64.


Tertekan dengan asakan Sabah, Mat Zan kembali meniup semangat juang anak-anak buahnya

untuk menambah gol dan hasilnya, Doe berjaya melengkapkan hatriknya pada perlawanan itu dengan gol kelima Terengganu pada minit ke-77.


Jaringan itu jelas menghilangkan semangat melawan Sabah apabila gili- ran Joseph Kalang Tie pula meletakkan namanya dalam senarai penjaring menerusi gol keenam Terengganu pada minit ke-79.


Dengan kemenangan besar yang dicatat semalam, Terengganu kini memiliki moral tinggi menjelang aksi penting Piala AFC menentang kelab Hong Kong, Kitchee FC Selasa ini.

No comments:

Post a Comment