Wednesday, March 21, 2012

Faktor Sebenar Terengganu Tewas

Dua Faktor yang menyebab Terengganu kalah iaitu :

1. Gagal menembusi pertahanan


“Walaupun babak pertama anak buah saya menguasai permainan dan melancarkan serangan, namun tidak mampu menembusi pertahanan lawan dan ini yang membuatkan pasukan kita kalah pada perlawanan ini,” tegas Mat Zan yang ditemui selepas perlawanan.


2. Pertahanan lalai


Jurulatih Penyu, Mat Zan Mat Aris mengakui kealpaan para pemain terutama pada bahagian pertahanan dan tengah menjadi punca Terengganu gagal menyaingi kehebatan kelab gergasi Hong Kong, Kitchee SC petang semalam.


Betul ke?







Faktor sebenar ialah kesilapan taktikal yang diatur oleh Mat Zan.



Terengganu lebih suka menyerang ikut bahagian tengah. Pemain Terengganu cuba membelah benteng pertahanan melalui tengah dengan hantaran pendek. Pemain sayap kiri or kanan akan menghantar bola ke bahagian tengah dan midfield akan melorong bola kepada pemain yang berada di luar kotak penalti.


Apabila mendapat bola, Mereka akan menendang terus ke pintu gol. Hasilnya bola yang ditendang melambung tinggi.


Selain daripada itu, hantaran pendek melalui tengah selalunya dihalang oleh pertahanan Kitchee. Serangan demi serangan dilakukan dapat dipatahkan pemain pertahanan. Kadang kala pemain midfiield terhenti sekejab tidak tahu hendak menghantar bola kepada sesiapa sedangkan back kanan or kiri sudah bersedia untuk menerima bola untuk membuat hantaran bola lentang tetapi tidak menggunakan kelebihan itu.

Sepatutnya jurulatih sedar dengan mengubah strategi serangan dengan mengarah anak buahnya membuat hantaran lentang dari sebelah kanan or sebelah kiri. Kerana pada minit awal permainan banyak gerakan melalui hantaran lentang hampir menghasilkan gol. Selepas itu Terengganu tidak lagi menggunakan hantaran tersebut dan lebih suka melakukan gerakan tengah.

Kesemua gol-gol kitchee dihasilkan dari gerakan bola lentang yang menyebab pertahanan Terengganu tertewas.

1 comment:

  1. btol dh boh..rezak ase..main bola bkn serang tngoh je..kiri kanan pon bleh gne..team kite ni bkn pe barca ngan real madrid hop sokmo main serang ikot tengoh..mat zan kne mempelbagaikan taktik dye..

    ReplyDelete