Thursday, September 6, 2012

Keputusan Jawatankuasa Khas Akan diumun pada 17 Sept

PERSATUAN Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) telah menubuhkan sebuah jawatankuasa khas bagi menyiasat kemelut yang melanda skuad Penyu sejak akhir-akhir ini.

Presidennya, Datuk Che Mat Jusoh berkata, jawatankuasa itu dibarisi semua anggota majlis PBSNT yang diketuai beliau sendiri.

Sebagai ‘pembuka bicara’, jawatankuasa itu telah bersidang selama kira-kira tiga jam di pejabat PBSNT di Kuala Terengganu semalam.

Empat individu telah dipanggil secara berasingan, bermula dengan ketua jurulatih Terengganu, Peter James Butler, diikuti tiga pemain - Muslim Ahmad, Mohd. Ismail Faruqi dan Mohd. Sharbinee Allawee Ramli.

Dalam perbincangan itu, jawatankuasa tersebut telah mengumpul maklumat daripada kesemua empat individu terbabit, namun belum ada sebarang keputusan diputuskan.

Jawatankuasa itu turut meminta keempat-empat individu terbabit supaya tidak memperbesarkan lagi isu-isu yang timbul sebelum ini bagi memastikan segala kemelut yang timbul dapat diselesaikan dalam masa terdekat.

Menurut Che Mat, keputusan akhir mengenai perbincangan itu hanya akan diputuskan dalam satu lagi mesyuarat penuh yang akan diadakan pada 17 September ini sele- pas saingan peringkat kumpulan Piala Malaysia berakhir.

“Semua keputusan akan dibuat dalam mesyuarat akan datang dan kita yakin boleh selesaikan masalah ini.

“Segala kemelut itu akan cuba diselesaikan selepas jawatankuasa yang ditubuhkan ini menganalisis semua maklu- mat yang diterima untuk mengetahui kebenarannya.

“Dalam hal ini, kami tidak tuduh siapa-siapa dan kita akan cuba selesaikan perkara itu untuk meredakan suasana,” kata Che Mat ketika ditemui pemberita di pejabat PBSNT semalam.


Kontroversi mengenai skuad Penyu mula timbul apabila jurulatih Butler mendakwa Ismail dan Muslim tidak berdisiplin kerana pulang kira-kira pukul 3 pagi iaitu beberapa jam sebelum bertemu Kedah di Stadium Darul Aman pada 28 Ogos lalu.

Kedua-dua pemain itu turut didakwa membawa balik perempuan ke bilik penginapan mereka.

Belum reda kontroversi tersebut, kem Terengganu sekali lagi kecoh dengan isu ‘menjual perlawanan’ apabila Sharbinee pula didakwa melepaskan gol mudah ketika Terengganu menerima kunjungan Kedah di Stadium Ismail Nasirud- din Shah, Kuala Terengganu, Sabtu lalu.

Ekoran insiden itu, Sharbinee dikatakan menjadi punca kegagagalan Terengganu mengutip tiga mata penuh apabila sekadar seri 1-1 dengan skuad Kenari.

Kes berkenaan kemudiannya disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang telah memanggil Che Mat, Sharbinee, Butler dan bebe- rapa pegawai pengurusan PBSNT.

No comments:

Post a Comment