Friday, September 14, 2012

Pertahankan Maruah

PASUKAN berstatus kelab, T-Team tidak akan memberi jalan mudah ketika bertemu Pahang malam ini biarpun ia sudah tidak layak ke peringkat suku akhir saingan Piala Malaysia musim ini, lapor MANIRAH OTHMAN.

Malah, pasukan yang mungkin tidak lagi wujud musim depan itu tetap tidak akan mengaku kalah lebih awal, sebaliknya mahu menampilkan persembahan terbaik tanpa mengulangi kesila- pan-kesilapan lampau.

Jurulatihnya, Yunus Alif memberitahu, rentak kemenangan perlu dicari dan pemain dinasi- hatkan supaya tidak mengambil mudah perlawanan malam ini bagi membolehkan mereka memungut tiga mata penuh.

"Sekurang-kurangnya kita mahu menang dalam perlawanan esok (malam ini) dan memungut tiga mata penuh di laman sendiri.

"Ini adalah maruah kita dan juga maruah pemain-pemain dan inilah satu-satunya perlawa- nan bagi musim ini untuk mereka buktikan yang mereka adalah antara pasukan yang terbaik," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada sesi latihan di Stadium Sultan Ismail Nasirud- din Shah kelmarin menjelang perlawanan terakhir peringkat kumpulan D menentang Pahang malam ini.

Dalam pada itu, ketika ditanya punca kegagalan sepanjang lima perlawanan sebelum ini, Yunus mengakui kecacatan dalam pasu- kan menjadi punca skuad bimb-i ngannya itu gagal menemui rentak kemenangan sepanjang saingan Piala Malaysia musim ini.

Katanya, pada perlawanan pembukaan ketika menentang Pahang, skuad bimbingannya itu berjaya menemui rentak perla- wanan, namun apabila salah seorang pemain (Marco Tulio) dibuang padang menyebabkan T- Team ketinggalan 2-3 setelah terpaksa beraksi dengan 10 pemain.

"Pada perlawanan kedua ketika menentang Sarawak, kita berpe- luang untuk memenangi perlawa- nan, namun beberapa cubaan menarik di depan gawang gagal disudahkan dengan baik.

"Ketiga adalah faktor-faktor lain dimana kita dikenakan sepakan penalti pada saat-saat akhir dan ini menambah tekanan kepada pemain sehingga melunturkan semangat mereka untuk terus berjuang," katanya.

Justeru, beliau berharap para pemain T-Team dapat bangkit dan membuktikan bahawa mereka ini mampu memberikan saingan biarpun menerima pelbagai tekanan dan memenangi perlawanan terakhir saingan kumpulan D ketika turun menentang Pahang di laman sendiri.

Ekoran prestasi yang kurang memberangsangkan musim ini, Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said sedang menunggu laporan prestasi pasukan itu dan ada kemungkinan pasukan tersebut dibubarkan, namun keputusan itu masih pada peringkat perbincangan.

No comments:

Post a Comment